- Tävling i samarbete med Sagolikt Bokförlag!

    
Vi har läst
boken Kalle med klänning som Mercedes själv valde ut bland Sagolikts titlar, det är den första boken av tre om Kalle, det två andra heter Kalle som lucia och Kalle blir kär!
Mercedes har fnissat och förundrats över historien i boken, en kille kan ju inte ha klänning på sig utbrast hon med lysande ögon, sådär som bara barn får.
Trots att hennes lillebror ibland spatserar runt i hennes klänningar här hemma så var det helt nytt och... ja tokigt.

Det är en varm berättelse, med härliga färgglada bilder och ett starkt budskap. Den handlar om Kalle och hans rosa kläning med självlysande silverprickar som han har på sig dag ut och dag in. När sommarlovet är slut och Kalle börjar i skolan så retas killarna med honom ända tills den dagen då de spelar fotboll och han blir värsta målgöraren i klänningen. Och vad som händer sen... Ja det kan ni ta reda på redan nu då jag har fått äran att lotta ut en bok till er! 
 
Allt som krävs är en kommentar med en kortare motivering varför just NI vill vinna denna.
Jag drar en vinnare på Söndag den 17de kl 18.00

Tack till Sagoliktbokförlag.se
1 Anna-Ellies mamma:

skriven

Åh vad roligt!!

Vi har jättemånga böcker hemma och har läsa högt stunder för barnen varje kväll, och nu börjar vi tröttna på att läsa samma böcker om och om igen, så en ny bok skulle passa fint :D

2 Eva:

skriven

Vi vill vaara med och tävla, har en liten kille som älskar att läsa och nya böcker är alltid roligt!

3 Monia - mamma till Tuvalie:

skriven

Jag vill gärna vinna så jag har något mer "2000-talet" att läsa för min dotter när hon växer upp. I de ärvda böckerna vi har, SKA flickor ha rosa och pojkar SKA leka med bilar. Skönt att se att det finns böcker som bryter sig ur detta förlegande tankesätt, och faktiskt visar att vi lever på 2000-talet..!

4 Linnea Elg:

skriven

Gud vad hon är söt!

5 Emma S:

skriven

Jag vill gärna vara med och tävla.

Jag jobbar som personlig assistent åt en kille som precis har börjat läsa själv och vi försöker hitta böcker som han kan känna sig motiverade till att läsa för att utvecklas genom läsningen och på så sätt få vara jämnlik med sina klasskompisar inom något område (han kan ju inte hålla jämna steg med klasskompisarna i exempelvis lek, tal och idrott). Jag tror han skulle vara jätteroad av den här boken och hoppas att han skulle vara motiverad av att läsa den pga den "ovanliga" titeln.

6 Nathalie:

skriven

Väntar en liten flicka den 2/8 och håller på att inreda hennes barnrum. Har hittat två fina "boklister" som vi precis satt upp.. När dem väl hamnat på väggen insåg jag att barnböcker har vi ju inga! Så skulle gärna vinna denna boken ut byta ut de provisoriska böckerna som står där idag.. känner att "Allt om din hund" och "Börja sticka" är kanske inte böcker som passar en liten flicka ;)

7 JessicaS:

skriven

Mina barn är bokslukare och vi lånar ständigt nya böcker på bibblan. Nu till sommaren vore det underbart med en egen bok man kan läsa när och hur ofta vi vill!

8 Leona:

skriven

Åh vilken toppenbok.

Den hade passat min son perfekt. Han är väldigt nyfiken på det där med klänningar.

När jag har det på mig vill han gärna också ha det.

Men sen ångrar han sig och blir väldigt "pojkig" och kan säga att sånt kan inte pojkar ha.

Därför hade den boken vart perfekt för honom. Klart Kalle kan ha klänning :)

9 I:

skriven

Jag skulle gärna vilja vinna boken till mina barns förskola för att motverka deras stereotypa bild av kön. Barnen på förskolan vet nämligen inte att pojkar också kan använda klänning.

10 Ms. Single Mama:

skriven

Min son Levi, som jag tror du vet har varit mycket sjuk på olika sätt, har för ca två månader sedan opererat in rör i öronen. Han är sen i utvecklingen och vi går hos barnpsykolog/habilitering där de hjälper mig i hur jag kan hjälpa Levi att utvecklas mer. Att läsa böcker är bra för talet och eftersom han inte varit intresserad utav detta tidigare (pga att han inte hört) så har det liksom inte varit någon idé. Men efter op hör han mycket bättre och jag måste skaffa mig lite böcker att läsa :)



Det låter som jättemysiga böcker och jag skulle bli jätteglad om Levi vann en :)

11 Johanna:

skriven

Åh, toppen, tack Sagolikt bokförlag. :) Jag har länge funderat på Kalle-böckerna men aldrig fått tummen ur och beställt. Vore kalas att vinna denna! Vår dotter har kommit in i en kille/tjej-period och det är tydliga regler för vad som passar in i mallen och inte. Det vore jättebra att kunna ha referenser på hennes nivå att diskutera kring.

12 care69:

skriven

Jag är gärna med!

Gillar verkligen dessa "annorlunda" böcker som trycker på självklarheter som inte borde behöva uppmärksammas. Tror absolut att min lillkille skulle uppskatta att läsa om Kalle.



Har länkat.

http://care69.blogspot.se/2012/06/17-juni-vinn-boken-kalle-med-klanning.html

13 storasyrran:

skriven

En härlig bok skulle vara kul!

En sommarpresent när det är så långt till jul!

Toppen med en gosse i klänning.

Det borde inte vara så stor "happening".



Ha det så bra!

Vinner jag så blir ja gla´.

14 JoHannaH:

skriven

Åh detta vore en fantastiskt fin bok att få ge till min systerson! Han har precis fyllt fem och har sedan han fick en egen vilja älskat rosa, klänningar, hello kitty, handväskor osv. "Alla" säger att det är en fas och att han snart kommer bli lika grabbig som storebror...Jag skulle vilja ge honom den här boken för att visa att han kan få vara precis som han vill med sin rosa kittyhandväska under en armen och vad helst han vill under den andra!

15 Kapten Bombus - Viktoria:

skriven

Vi väntar på vårt första barn.

Hen ska kika ut i början av september.

När jag gick i högstadiet sa jag att jag skulle döpa min dotter till Lars.

Så modig är jag inte längre, tyvärr.

Så jag tänker att Kottens framtida bibliotek ska ge hen så mycket valmöjligheter i livet ändå, trots uteblivet namn.

Genus är fruktansvärt viktigt och det krävs mycket jobb med att väga upp samhällets normer.

Kalle och förlagets andra böcker är kanon!

De har stått länge på vår önskelista till Kotten.

Därför vill vi vara med och tävla.

Vi håller alla tummar vi har för att Kalle vill träffa vår Kotte.

16 Li:

skriven

Åh vilken bra tävling! Har kikat på denna bok länge men aldrig kommit till skott. Jag skulle vilja ge den till min sons förskola som en motvikt till alla könsstereotypa böcker de har. Håller tummarna!

17 Carola L:

skriven

Den här skulle passa så bra till en liten kille jag känner som ÄLSKAR klänningar och som faktiskt får ha klänning för sina föräldrar!

18 crazyangel:

skriven

Klart vi vill vara med! Jag är så dålig på att läsa böcker för barnen, men lär helt klart börja!

19 Jessica Hellström:

skriven

Varje kväll läser jag en godnattsaga för min son,

vi skrattar och har kul, boken Kalle med klänning skulle vi vilja läsa

om och om igen!!

20 Olelsi/Nettan:

skriven

Hallå där!!

Jag skulle vilja vinna boken, då mina kusinbarn brukar vara hos mig i bland. Grabben "ÄLSKAR" nämligen princess klänningar och detta skulle vara en toppen bok för dem. Mina barn älskar oxå böcker, så kul med en ny bok vid mys pys stunden.



Kram Olelsi/Nettan i Hälsingland.

21 Wiilow [Foto Tankar Känslor]:

skriven

Dina barn är bedårande och spännande med den tredje på g.

Svar: Tack så mycket, jag är ju partisk i frågan om mina barns söthet hihi och håller givetvis med dig :)
Matilda

22 Monia - mamma till Tuvalie:

skriven

vem vann? :)

23 Monia - mamma till Tuvalie:

skriven

Vem vann? :)

Svar: Vinnaren är dragen och kontaktad, ska presenteras så fort jag får tid över :) Lyckas alltid glömma det
Matilda

Kommentera här: