Ännu en sak jag irriterar mig på..

läser lite bloggar, och chockas över att majoriteten av de gravida blir helt besatta av att få ut barnet redan i vecka 34. "Nu är h*n redo , nu kan h*n komma, snälla snälla, jag ska ut och springa i trappor nu så får jag massa förvärkar som kanske leder till ritkiga värkar"
(så sjukt onödigt att medvetet framkalla onödiga onda förvärkar).


De har under hela graviditeten varit övertygade om att just DE inte kommer gå över tiden utan föda några veckor tidigare och i vecka 35 börjar de fundera på vad de ska säga till sin bm för att bli igångsatta för det är ju både psykiskt och fysiskt jobbigt under de sista veckorna och de vill ju ha sin unge nu för enligt deras bok så har barnet färdigutvecklade lungor och har stor chans att klara sig utan någon extravård på neo..

Men herregud! När man blir gravid så är man väl också medveten om att det är 40 veckor + / - som gäller? (oftast + för förstagångsföderskor) och ändå så vägrar de acceptera det och blir helt deprimerade efter vecka 36 för att "inget händer" just för att de varit så övertygade om att de kommer föda tidigt.

Blir bara irriterad.. självklart är det deras ensak och inte min men jag kan ändå inte låta bli att störa mig på det.
Barnet kommer när barnet är redo!

1 Em:

skriven

Det är ju inte så konstigt om man blir lite trött på att vara gravid fram emot slutet - jag skulle inte ha något emot om Bebis ville titta ut ganska snart. Men jag räknas i alla fall som fullgången och skulle aldrig önska att min Plutt ville komma i vecka 33.



Tycker det är tragiskt med alla kändisar som dessutom uppmuntrar till för tidiga födslar så att de ska slippa bristningar etc.



Precis som du skriver så kommer ju Bebis när Bebis är redo. Oftast. Man ska inte tvinga ut dem i onödan.



2 _Sofy_:

skriven

har också tänkt på det! Efter vecka 37 så kan man ju börja förbereda sig men inte bli galet deppad för att det inte kommer.



jag gick över tiden 10 dagar vilket inte var roligt alls men hade jag börjat tappa modet redan en månad innan bf då hade jag ju typ dött efter bf. haha. man ska inte stirra sig blind på datumet.

3 Sandra:

skriven

Jag kan inte annat än att hålla med dig!

Visst skulle man önska att bebis skulle komma ut till en så fort som möjligt, att gravididteten skulle vara kanske bara hälften så lång. Om ens det. Men nu är det ju ca 40 veckor som gäller för oss människor och det är bara att finna sig i det! Jag fick min son två dagar efter beräknat datum, klart att man blir tokless och det känns som att bästföre-datumet är passerat, men har man gått 40 veckor så spelar några dagar inte så stor roll ändå! En naturlig förlossning där bebis bestämmer när den vill ut (förutsatt att den legat i magen i nio månader) måste väl ändå vara det alla strävar efter!?

4 jessica:

skriven

håller med dig! bebisen kommer när den är redo!

5 Julia 19 år och snart mamma till två prinsessor <3:

skriven

Skrev också om det i min blogg!! Blir så himla förbannad på dom som håller på så.. Egnetligen kan man ju undra hur bra mammor dom kommer bli eftersom att dom inte tänker på barnets bästa redan när den ligger i magen? Hmm..



céleste föddes i vecka 43 :D Hoppas inte att jag går över lika länge denna gången men går gärna över en vecka eller två eftersom att när hon föddes var hon så stark att hon höll huvudet själv så jag går gärna över tiden igen! En stor, stark och färdig vuxen bebis det är vad jag helst vill ha :)

6 Malin, mamma till Alice & Lowe:

skriven

Du har så jäkla rätt, jag blev också så sjukt irriterad när alla tjatade om att bli igångsatta i vecka 35, kom ut nu bla bla. Herregud, är det inte viktigare att bebisen mår bra och blir klar.

7 Johanna:

skriven

Bra inlägg! Förstår inte heller hetsen över hur "synd" det är om gravida som går full tid och varför man så gärna vill att de ska komma tidigare! Min bebis kom i v 27+6 och jag hade gjort vad som helst för att ha fått gå till 42+ istället!!!



Grattis till halvtiden! :)

8 Sofia - 19 & Gravid:

skriven

Haha, höll på att fila på ett likadant inlägg som än så länge ligger i utkast. Men jag håller med dig till 100%. Har också vart inne på några bloggar och läst om just det du skriver. Är gravid med första barnet och har än så länge inte kommit till slut tampen. Visst att man längtar ihjäl sig efter sitt barn, men tillräckligt mycket för att verkligen vilja att det ska komma tidigare än när det är "färdig bakat"? Hm...

9 Caroline - snart är h*n här <3:

skriven

Håller med dig om de där , jag väntar mitt första barn & har ställt in mig på att jag kommer gå över.. Visst kommer h*n tidigare så blir jag ju lika glad då , är ju i vecka 36 nu så de är ju ingen fara om Liten skulle kika ut , men siktar in mig på vecka 41 nästan ja :p

Kommentera här: