Som svar på kommentaren över varför jag har rosa och lila på en kille när det finns blått,grönt och brunt.

    
Båda mina barn har kläder i alla regnbågens färger, jag tycker att de klär bäst i färg.
Leon som är lite mörkare klär bäst i rosa och Mercedes med det rödlätta håret passar bäst i grönt. Det har aldrig slagit mig att Leon inte skulle kunna ha något bara för att det är en viss färg. Spets osv - där går min gräns för vad som är unisex men det har ju inte heller M så mycket av.  
Att folk kanske får för sig att Leon är en tjej gör mig inte så mycket, det känns väldigt trångsynt och 50tal att ens skriva en sådan kommentar. Så på din fråga över varför han ibland kläs i rosa och lilafärgade plagg så kan ju jag passa på att fråga - Varför inte?
Leon är ett BARN och har barnkläder på sig. Punkt.


1 Viola, 22-årig tvåbarnsmamma:

skriven

Precis! Det är rätt löjligt att bedömma vad ett barn passar i utefter könet (som ju ändå inte syns genom kläderna)Istället får man ta det i kontrast till hur och hårfärg precis om du säger. Min Lea är också väldigt ljus i hyn och passar inte alls i babyrosa, medan Leon är mörkare och hans drag framhävs mer i "exotiska" färger.

2 Fia - mamma till Lucas:

skriven

Bra skrivet! Jag tycker inte heller att man ska välja färg på kläderna efter kön. Min son har alla färger på kläder, även rosa och lila :)

3 Nikki:

skriven

Jag håller med dig till 100 %. Tindra är ett riktigt rosa barn, hon älskar rosa själv och jag tycker att det är fint till hennes bruna hy. Delta däremot har väldigt mycket i blått och grönt och stor del från "pojkavdelningen. Varför? Jo, för att hon är så fin i det. Sen om alla tror att hon är en liten pojke, vem bryr sig?

4 Johanna:

skriven

Jaaa bra sagt!

5 Helena:

skriven

Håller med till fullo.

Tycker han är så fin i sina färgglada kläder!!

6 Sandlådemamman med nya pysselbloggen:

skriven

Väl rutet!

7 Carro:

skriven

Helt rätt! Varför inte liksom..?



Mina döttrar har alla möjliga färger på sig, det dom gillar eller det jag vill att dom ska ha på sig ;-)

8 Jen:

skriven

Jag lovar dig.. hade du bara klätt han i brunt, blått tex. hade du fått frågan " varför klär du han bara i "killfärger" " ! Det spelar ingen roll hur man gör de det finns alltid NÅGON som ska ha NÅTT att klaga,fråga,gnälla om! :P



Men ja håller med dig till 100%!



Jag HATAR det där könsindelade, va fan! Vi lever i 2000 talet.. man kan ha ALLA färger hur man vill.

Jag fattar helt seriöst inte hur dom andra tänker.

O ja, ja blir galen på sånt här skulle kunna diskutera i evigheter ;)

Det finns inget som är kill o tjej färg, herregud!



o förresten, Jesus hade rött på sig för de ansågs vara mest manligt, medans Maria hade blått för de va mest oskulldsfullt eller hur de va! SÅ DE SÅ.. :D

9 Jen:

skriven

OCH SEN.. ingen har väl kommenterat att Mercedes har blått eller svart ngn gg? Undra varför ingen gör de i såfall..

allt för att störa sig på nått ;P

10 natasha:

skriven

jag klär också min lilla påg i alla färger :) så fint med färger.

11 Anonym:

skriven

Men rosa och blått kan man inte ens jämföra? Rosa är en tjejfärg och samma med lilla kan jag tycka. Om barnet fick bestämma själv så tror jag inte att han vill ha rosa på sig :) Jag känner en som alltid fick ha på sig rosa,lila, spetts osv. Han blev bög när han blev äldre, fast det har ifs inget med den här saken att göra ;) Men visst alla klär sitt barn hur man själv vill. Men för mig är rosa på en pojke ett big NO.

12 Matilda:

skriven

Skojar du med mig? Hur gammal är du för det känns ju lite dumt om jag sitter och argumenterar med en tolvåring nu. Jag känner en kille som hade grönt på sig när han var liten och han blev också bög. Om du tror att sexualiteten sitter i färger på kläder så missade du nog några timmar i skolan. Enda anledningen till att Leon inte skulle vilja ha på sig färgglada kläder skulle isåfall vara pga okunniga trångsynta människor som du och det är så synd att vissa inte kommit längre 2011

13 Matilda:

skriven

Och btw så kunde jag inte bry mig mindre om mina barn visar sig vara gay eller hetero.

14 Gudmor!!:

skriven

Men gud orka hata vad spelar det för roll? Om du har tex en dotter kommer hon aldrig att ha på sig blått för då blir hon en flata för det är exakt samma sak med tjejer säger du då . Vem du nu är vi lever inte i det förflutna ok det är fan 2011 vakna!!!

15 Anna:

skriven

Så onödigt att ens fråga varför man sätter rosa och lila kläder på sin son, man klär sina barn som man vill :) Leon är jätte fin i rosa.



Men sen kan jag tycka att det är jävligt onödigt med kommentarer som att vi levet på 2000talet och därför ska man inte klä sina barn i tjej och kill färger! Förr i tiden hade dom ju inte ens färg på kläderna :)

Jag klär Bel i rosa och tjej färger och Antonio i kille kläder för att jag tycker att det passar dom bäst och för att det är så jag vill klä mina barn.



Folk klagar ju på allt nuförtiden som sagt det är upp till varje förälder hur man vill klä sina barn.

Alltid är det något fel :)

16 Tess:

skriven

Du har så jävla rätt. Skit i alla idioter som är trångsynta och har ett sånt litet liv själva att de måste lägga sig i.

17 Anna:

skriven

okej, en del menar det säker på det sättet men den del menar just för att vi levet på 2000 talet så ska man inte längre bara klä dom så :)

18 Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan:

skriven

Så bra skrivet! Håller med dig. Och vilken idiotisk kommentar att man skulle bli gay för att man använder rosa!? Sen känns det som att det kvittar vilken sexuell läggning mina barn har för det är ändå mina barn.

19 Kicki:

skriven

Du har så rätt!

Och du får ju klä din unge i precis vad du vill :)

20 Nilli vår-bloppis ASOS,GINA, MQ:

skriven

Ja jag håller med dig, herregud, barn är barn, dom kan klä sig i alla färger, och jag skulle också dra gränsen vid spets som du. Min dotter hade jeans och röd topp på sig en dag när vi var till Vingåker och shoppade så var det en idiotas som sa "Det är en kille va" jättehögt och inte ens direkt till oss. Fattar inte vad det är för fel på vuxna människor som dömer små små barn. När barnen är tillräckligt stora för att välja själva så kan dom välja precis vad som helst och jag kan nog nästan garantera att barnen inte kommer bli så trångsynt som den som kommenterade.

21 Malin-mamma till Milla:

skriven

Åh vad jag håller med dig Matilda! Hör hemma tycker vi också om alla regnbågens färger och vi klär våran dotter i allt! Jag gillar verkligen grönt och blått vilket hon har på många plagg. Och visst man får ofta höra att folk tror det är en liten kille vi har men det är så "sorgset" att höra så man orkar inte bry sig.

Att folk ens orkar fälla sådana kommentarer då har de nog inte så mycket annat för sig i livet. Stor kram!

22 sofia:

skriven

jag tyckte också det va lite knepigt i början om jag ska vara ärlig, men nu när jag sett din pojke och hur otroligt söt han är i dessa färger förstår jag precis varför du klär på honom rosa, urgulligt! det är som du säger, han har mörkare hy och klär väldigt bra i rosa, så det är något du inte ska ta åt dig av, det har ingen betydelse om man klär sin pojke i rosa eller i blått, man blir inte lättare bög för att ens mamma tycker om rosa och för att pojken din är så otroligt söt i det! :) kram

23 Emma, ung mamma till Léon:

skriven

Min pojke har också rosa,lila,rött,gult ja alla färger. Det är ju bara fina färger! Skönt att det finns människor som vågar strunta i "rosa till tjejer och blått till pojkar" stilen!

24 Sofia:

skriven

Det var nog den mest KORKADE kommentaren jag hört!

MY GOD!

Har själv en liten pojke som passar jätte bra i lila..

Och en flicka som klär super bra i ljusblått..

Jätte fin blogg och JÄTTE fina ungar!

Kram

25 Anonym:

skriven

Tack för alla era kloka svar. Det glädjer mig att se att jag har såna kloka läsare

26 Sanna, Leos mamma:

skriven

Håller med om det du skriver!

Och för att kommentera en kommentar som skrevs ovan, man blir inte bög för att man har på sig en viss färg?!



Min son har på sig rosa, lila, gult, grönt, blått, svart, vitt osv osv :)

Hans pappa tycker en del färger är "tjejiga" men det struntar jag i för det är jag som köper kläderna :)

Tycker barn ska få vara barn. Min gräns går också vit spets osv. Men färger är ju bara färger :)

Kommentera här: